Tuesday, March 6, 2012

Coretan di Uthmanli - 2



Setelah selesai melawat tempat2 penting Uthmanli di Bursa, kami terus menyambung perjalanan ke Wilayah Edirne. Edirne merupakan ibu kota ke-2 Uthmaniyyah selapas Bursa. Berbeza dengan Bursa, Edirne terletak di kawasan Eropah Turki dan bersebelahan dengan Greece. Kawasan Eropah Turki mempunyai suhu yang lebih sejuk daripada Istanbul.



Di sinilah Tempat Sultan Al-Fatih di dilahirkan dan dibesarkan. Sejak berumur 11 tahun lagi, ayah beliau, Sultan Murad II telah menghantar Al-Fatih untuk mempelajari ilmu-ilmu sains moden dan ilmu-ilmu syariah daripada Sheikh Semseddin. Hasilnya, setelah beliau diamanahkan oleh ayahnya kerajaan, Al-Fateh benar-benar mengimplimentasikan Syariah Islamiah dalam kerajaanya. Jika anda perasan, kebanyakan gambar aAl-Fatih pasti ada Sheikh Semsuddin disebelahnya. Itulah antara hasil tarbiyyah yang mendalam yang diterima Al-Fatih sejak dari kecil.


Edirne dijadikan ibu kota ke-2 Uthmaniyyah untuk memudahkan pemantauan ke atas Konstatinople dan menghalang segala jenis bantuan dari sampai ke Konstantinople. Di sini juga terdapat Selimiye Mosque. Antara Master Piece yang telah di buat oleh Mimar Sinan. Masjid yang mempunyai menara paling tinggi di Turki disebabkan kawasan tanah tinggi.

Bersebelahan Selimiye Mosque ini terdapat madrasah yang dilengkapi pelbagai kemudahan ketika era Sultan Salim. Dari Madrasah itu kita boleh gambarkan bagaimana ilmu pada waktu itu menjadi satu penumpuan penting bagi pemimpin2 masyarat termasuk Sultan Al-Fateh sendiri. Suatu tempat yang sangat tenang dan aman damai.



Masjid Selimiye


Madrasah sebelah Masjid Selimye


Di sinilah Kompleks Sultan Beyezid 2 yang merupakan anak kepada Sultan Al-Fatih mendirikan Hospital Wakaf. Hospital yang dibina oleh kerajaan untuk memberi khidmat rawatan tanpa bayaran kepada penduduknya. Malah di dalam hospital ini juga wujud perubatan muzik atau dikenali sebagai muzik terapi, suatu perubatan alternatif yang sehingga sekarang dipelopori oleh golongan barat di Amerika.

Muzik terapi dipercayai mempunyai kesan kepada psikologi dan fizikal seseorang dan mampu merawat beberape masalah dalam seperti tekanan perasaan, tension sakit2 badan dan lain2 lagi. Malah Kompleks ini telah dianugerahi beberape anugerah dari UNESCO disebabkan peninggalan sejarahnya yang sangat unik dan hebat.

Gambaran Doktor-Doktor yang merawat menggunakan muzik terapi


Bergambar bersama ukiran Mimar Sinan. Individu yang banyak memberi sumbangan kepada senibina Turki yang sangat unik


Malah di Edirne ini terdapat pusat pentadbiran ataupun istana pertama Uthmaniyyah yang di delar 'Old Mosque' atau Masjid Lama. DI sinilah Istana pertama Uthmaniyyah di bina dan sekaligus dijadikan Tempat tumpuan Ibadah dan tempat pengurusan ummah.

Ini di antara beberape peninggalan sejarah di Wilayah Edirne, tempat ini jarang dilawati oleh warga malaysia yang melancung ke sini, Insyallah selepas ini bg sesiapa yg ingin ke Turki bolehlah ke Edirne ini untuk lihat beberape peninggalan sejarah ummat islam yang wajar di banggakan. sekadar sedikit perkongsian di Edirne, moga kita bileh sama-sama mengambil pengajaran dan pelajaran dari Wilyah Edirne ini, Wallahua'lam.



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...